Over Intervisie

'Intervisie is een gestructureerde manier van feedback uitwisselen op basis van actuele casuïstiek, vindt plaats in groepsverband en is gericht op leren van en met elkaar.'

Wat houdt intervisie in?

Kwaliteitstoetsen advocatuur
door Mr. Mathijs van Schijndel 26 aug., 2020
Per 1 maart 2020 is art. 26 Advocatenwet gewijzigd en sindsdien geldt binnen de advocatuur de volgende verplichting: minimaal 8 uur per jaar deelnemen aan een vorm van gestructureerde feedback, waaronder intervisie, peer review en intercollegiaal overleg. Dit worden ook wel de kwaliteitstoetsen genoemd.
Intervisie Casus Kwaliteitstoetsen Advocatuur
door Mr. Mathijs van Schijndel 19 aug., 2020
Zoals al eerder beschreven staat tijdens een intervisie bijeenkomst het bepreken van een actuele casus centraal. Ook wel 'de inbreng' genoemd. Maar waaraan dient een geschikte intervisie casus nu te voldoen? Op deze vraag ga ik in deze blog kort in.
door Mr. Mathijs van Schijndel 11 aug., 2020
In de voorgaande bijdrage - ' Intervisie voor advocaten - wat is intervisie eigenlijk? ' - heb ik aandacht besteed aan de kennismaking met het fenomeen ‘intervisie’ als methode waarin reflectie en leren van elkaar centraal staat. Vandaag zetten we het ‘te bereiken resultaat’ van intervisie eens kort nader uiteen. Want de verplichte kwaliteitstoetsen mogen dan per maart 2020 hun intreden hebben gedaan binnen de advocatuur, waarom zou U in hemelsnaam uw kostbare tijd aan intervisie besteden? Met andere woorden: wat levert intervisie advocaten U nu concreet op? In het kort Advocaten die regelmatig reflecteren op hun handelen, tonen zich een waardevoller professional voor hun cliënten en omgeving. Inhoudelijke verdieping en bijscholing heeft sinds jaar en dag een belangrijke positie binnen het juridische werkveld en de advocatuur. Logisch, want bijvoorbeeld wet- en regelgeving veranderen continu. Los daarvan verandert het werkveld en de wereld om ons heen ook in een razend tempo, met alle uitdagingen en soms problemen van dien. Het is dus relevant om, naast aan uw inhoudelijke expertise, ook te werken aan uw professionele en persoonlijke ontwikkeling. Intervisie biedt hiertoe een reflecterende leeromgeving waarin zowel met vaardigheden als de professionele houding kan worden geoefend. Waarin deze steeds verder kan worden ontwikkeld. Het is daarmee een effectief, concreet, efficiënt en oplossingsgericht middel. Buiten dat kunnen er ook nog eens 4 PO-punten op jaarbasis mee worden verkregen en voldoet men na deelname aan de jaarlijkse verplichtingen rondom de kwaliteitstoetsen . Twee vliegen in één klap dus. Waar wordt intervisie veelal toegepast? Gezien haar gestructureerde, onderzoekende en oplossingsgerichte aard is intervisie uitermate geschikt voor professionals die werken onder druk en/of die in hun werk met (persoonlijke en professionele) dilemma’s worden geconfronteerd. Het biedt de ruimte om een dilemma voor te leggen aan anderen en op die manier te reflecteren op het eigen handelen en te leren van anderen. Of, om juist bij te dragen aan de groei van iemand die een casus voorlegt. Intervisie is daarbij dus ook een manier om jezelf te trainen in goed luisteren en verkennend doorvragen, ook als jouw casus niet wordt behandeld. Intervisie draagt daardoor bij aan de bewustwording met betrekking tot jezelf, als mens én in de uitoefening van je beroep als advocaat. Om diezelfde reden wordt het vaak toegepast binnen leiderschapsprogramma’s en binnen sectoren waarin onder druk wordt geopereerd (bv. medische sector, management, onderwijs etc.). De geldende complexiteit in de hedendaagse advocatuur maakt intervisie ook uitermate geschikt voor toepassing binnen deze sector. Of eigenlijk; misschien wel juist! Het effect van intervisie Aangezien er per definitie in groepsverband naar een casus wordt gekeken worden er steeds meerdere perspectieven op een vraagstuk losgelaten. Intervisie stelt deelnemers daarmee in staat aan de hand van actuele vragen en uitdagingen inzichten van anderen in te roepen en daarbij dus een soort van ‘360-graden perspectief’ te creëren. Hiermee worden ‘blinde vlekken’ in het handelen zichtbaar en kunnen dus nieuwe inzichten ontstaan. Bijvoorbeeld over de persoonlijke positie, houding en rol ten aanzien van het levende vraagstuk. Dit leidt tot een bredere kijk op het eigen gedrag en (voorgenomen) handelen. Hierdoor kan tussen de, vaak periodiek georganiseerde, intervisie bijeenkomsten door worden geëxperimenteerd met een nieuwe aanpak of ander gedrag. Met ander woorden: het nodigt uit tot professionele ontwikkeling, ook buiten de bijeenkomsten om. Interesse gewekt? IntervisieMeesters. biedt programma's op open inschrijving tegen scherpe tarieven en is tevens in staat intervisie op maat voor uw kantoor of bestaande intervisiegroep te verzorgen. Bekijk onze tarieven en kortingen pagina voor meer informatie . Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om samen te kijken naar de mogelijkheden op basis van uw wensen en/of meld uzelf direct aan via de website.
door Mr. Mathijs van Schijndel 05 aug., 2020
Korte blog waarin wordt uitgelegd wat intervisie inhoudt en wat dit kan betekenen voor deelnemende advocaten. Intervisie is een vorm van gestructureerde feedback, volgend uit de kwaliteitstoetsen en draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Intervisie is een gespreksvorm die plaatsvindt in groepsverband. Basis hiervoor is actuele in te brengen casuïstiek en dilemma's uit de praktijk van de deelnemers. Het is een mooi instrument voor professionele en persoonlijke reflectie en ontwikkeling en het biedt de mogelijkheid om als advocaat uw inzicht, kennis en vaardigheden te verdiepen en ontwikkelen. Door middel van een gestructureerd en zorgvuldig begeleid proces wordt in vertrouwen een leerproces voor de gehele deelnemersgroep op gang gebracht. Intervisie is erg concreet en gericht op het verkennen van oplossingsrichtingen voor actuele problemen en het experimenteren met nieuwe manieren van werken. Centraal staat het leren van de aanpak en inzichten van en met vakgenoten. 

Tijdens intervisie brengt men om beurten een casus in, die volgens een systematische werkmethode gestructureerd en in opeenvolgende stappen met elkaar wordt besproken. Hiervoor bestaan meerdere vormen. Aan de hand van een ingebrachte casus worden (niet juridische) vragen, dilemma’s en uitdagingen uit de dagelijkse praktijk ontleed en op een objectieve en constructieve manier besproken. 

Het verschil met bijvoorbeeld een inhoudelijke training of opleiding is dat bij intervisie niet inhoudelijke werk gerelateerde dilemma's en uitdagingen aan bod komen. Zoals gezegd; het primaire doel van intervisie is om van elkaar te leren. De rol van de intervisie begeleider is vooral sturend en bewakend in het proces, de deelnemers staan zelf centraal in het vinden van oplossingsrichtingen. De systematische methode en het doel gericht op leren maakt intervisie fundamenteel anders dan bijvoorbeeld een vergadering of werkoverleg.

Intervisie geeft je zo de gelegenheid te reflecteren op je eigen aanpak, werkwijze en drijfveren en te leren van die van anderen. Het verruimt je blik en biedt steun bij de aanpak van (lastige) zaken.
Direct aanmelden

Voorbeelden praktijkdilemma's voor intervisie:

Advocaat personen-/ familierecht

"Ik behandel een scheidingszaak waarin nauwe samenwerking met de advocaat van de tegenpartij wenselijk is om tot een oplossing te komen. Deze stelt zich echter hard en rigide op. Ik merk dat dit me dwars zit. Hoe kan ik hiermee omgaan?"



Advocaat Arbeidsrecht

"De laatste tijd werk ik meer thuis dan dat ik voorheen gewend was. Ik merk dat daardoor de grenzen tussen werk en privé vervagen. De balans slaat soms te veel naar werk uit. Hoe kan ik de balans weer herstellen? Zodat ik zelf fit en vitaal en tegelijkertijd professioneel en inhoudelijk scherp blijf voor mijn cliënten?"



Advocaat Ondernemingsrecht

"Ik merk op kantoor dat er kansen bestaan om de dienstverlening en onderlinge samenwerking te verbeteren. Ik weet niet goed hoe dit bespreekbaar te maken en aan te pakken. Ik loop hier steeds vaker tegenaan en wil hier graag op een goede manier beweging in brengen."



Advocaat Strafrecht

"Soms heb ik te maken met cliënten die erg/te veel aandacht en flexibiliteit van me vragen. Hoe kan ik daar op een goede manier mee omgaan zodat zowel ikzelf als mijn cliënt tevreden blijft gedurende het proces."



Advocaat personen-/ familierecht

"Er speelt sinds kort een vertrouwenskwestie met een bepaalde cliënt. Moet ik de zaak neerleggen, nog wachten of zijn er andere opties? Dit wil ik graag verkennen."



Kortom:

Geschikte intervisie vraagstukken betreffen vragen en dilemma's die spelen in de uitoefening van uw beroep als advocaat. Er komen dus geen juridisch inhoudelijke vragen aan bod.


Kwaliteitstoetsen advocatuur
door Mr. Mathijs van Schijndel 26 aug., 2020
Per 1 maart 2020 is art. 26 Advocatenwet gewijzigd en sindsdien geldt binnen de advocatuur de volgende verplichting: minimaal 8 uur per jaar deelnemen aan een vorm van gestructureerde feedback, waaronder intervisie, peer review en intercollegiaal overleg. Dit worden ook wel de kwaliteitstoetsen genoemd.
Intervisie Casus Kwaliteitstoetsen Advocatuur
door Mr. Mathijs van Schijndel 19 aug., 2020
Zoals al eerder beschreven staat tijdens een intervisie bijeenkomst het bepreken van een actuele casus centraal. Ook wel 'de inbreng' genoemd. Maar waaraan dient een geschikte intervisie casus nu te voldoen? Op deze vraag ga ik in deze blog kort in.
door Mr. Mathijs van Schijndel 11 aug., 2020
In de voorgaande bijdrage - ' Intervisie voor advocaten - wat is intervisie eigenlijk? ' - heb ik aandacht besteed aan de kennismaking met het fenomeen ‘intervisie’ als methode waarin reflectie en leren van elkaar centraal staat. Vandaag zetten we het ‘te bereiken resultaat’ van intervisie eens kort nader uiteen. Want de verplichte kwaliteitstoetsen mogen dan per maart 2020 hun intreden hebben gedaan binnen de advocatuur, waarom zou U in hemelsnaam uw kostbare tijd aan intervisie besteden? Met andere woorden: wat levert intervisie advocaten U nu concreet op? In het kort Advocaten die regelmatig reflecteren op hun handelen, tonen zich een waardevoller professional voor hun cliënten en omgeving. Inhoudelijke verdieping en bijscholing heeft sinds jaar en dag een belangrijke positie binnen het juridische werkveld en de advocatuur. Logisch, want bijvoorbeeld wet- en regelgeving veranderen continu. Los daarvan verandert het werkveld en de wereld om ons heen ook in een razend tempo, met alle uitdagingen en soms problemen van dien. Het is dus relevant om, naast aan uw inhoudelijke expertise, ook te werken aan uw professionele en persoonlijke ontwikkeling. Intervisie biedt hiertoe een reflecterende leeromgeving waarin zowel met vaardigheden als de professionele houding kan worden geoefend. Waarin deze steeds verder kan worden ontwikkeld. Het is daarmee een effectief, concreet, efficiënt en oplossingsgericht middel. Buiten dat kunnen er ook nog eens 4 PO-punten op jaarbasis mee worden verkregen en voldoet men na deelname aan de jaarlijkse verplichtingen rondom de kwaliteitstoetsen . Twee vliegen in één klap dus. Waar wordt intervisie veelal toegepast? Gezien haar gestructureerde, onderzoekende en oplossingsgerichte aard is intervisie uitermate geschikt voor professionals die werken onder druk en/of die in hun werk met (persoonlijke en professionele) dilemma’s worden geconfronteerd. Het biedt de ruimte om een dilemma voor te leggen aan anderen en op die manier te reflecteren op het eigen handelen en te leren van anderen. Of, om juist bij te dragen aan de groei van iemand die een casus voorlegt. Intervisie is daarbij dus ook een manier om jezelf te trainen in goed luisteren en verkennend doorvragen, ook als jouw casus niet wordt behandeld. Intervisie draagt daardoor bij aan de bewustwording met betrekking tot jezelf, als mens én in de uitoefening van je beroep als advocaat. Om diezelfde reden wordt het vaak toegepast binnen leiderschapsprogramma’s en binnen sectoren waarin onder druk wordt geopereerd (bv. medische sector, management, onderwijs etc.). De geldende complexiteit in de hedendaagse advocatuur maakt intervisie ook uitermate geschikt voor toepassing binnen deze sector. Of eigenlijk; misschien wel juist! Het effect van intervisie Aangezien er per definitie in groepsverband naar een casus wordt gekeken worden er steeds meerdere perspectieven op een vraagstuk losgelaten. Intervisie stelt deelnemers daarmee in staat aan de hand van actuele vragen en uitdagingen inzichten van anderen in te roepen en daarbij dus een soort van ‘360-graden perspectief’ te creëren. Hiermee worden ‘blinde vlekken’ in het handelen zichtbaar en kunnen dus nieuwe inzichten ontstaan. Bijvoorbeeld over de persoonlijke positie, houding en rol ten aanzien van het levende vraagstuk. Dit leidt tot een bredere kijk op het eigen gedrag en (voorgenomen) handelen. Hierdoor kan tussen de, vaak periodiek georganiseerde, intervisie bijeenkomsten door worden geëxperimenteerd met een nieuwe aanpak of ander gedrag. Met ander woorden: het nodigt uit tot professionele ontwikkeling, ook buiten de bijeenkomsten om. Interesse gewekt? IntervisieMeesters. biedt programma's op open inschrijving tegen scherpe tarieven en is tevens in staat intervisie op maat voor uw kantoor of bestaande intervisiegroep te verzorgen. Bekijk onze tarieven en kortingen pagina voor meer informatie . Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om samen te kijken naar de mogelijkheden op basis van uw wensen en/of meld uzelf direct aan via de website.
door Mr. Mathijs van Schijndel 05 aug., 2020
Korte blog waarin wordt uitgelegd wat intervisie inhoudt en wat dit kan betekenen voor deelnemende advocaten. Intervisie is een vorm van gestructureerde feedback, volgend uit de kwaliteitstoetsen en draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Wettelijke eisen aan intervisie voor advocaten

In het kader van de kwaliteitstoetsen worden er aan intervisie een aantal eisen gesteld:
• Intervisie vindt plaats door een deskundige gespreksleider, deze leidt het proces en gesprek;
• Deelnemers en gespreksleider bepalen vooraf de reikwijdte van de geheimhouding van hetgeen tijdens de intervisie wordt besproken;
• Intervisie bijeenkomsten duren minimaal 2 uur en maximaal 4 uur per dag;
• Intervisie vindt plaats met minimaal 3 en maximaal 10 advocaten;
• De deelnemende advocaten zijn werkzaam in het zelfde rechtsgebied of rechtsgebieden;
• De deelnemende advocaten brengen elk één of meerdere casus in met vragen en dilemma’s uit de eigen praktijk;
• De deelnemers ontvangen een bewijs van deelname met een korte, niet inhoudelijke, omschrijving van hetgeen besproken is;
• Het is sinds april 2020 ook toegestaan intervisie online d.m.v. videoconferentie plaats te laten vinden, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Deze mogelijkheid is inmiddels op permanente basis goedgekeurd door de orde.
Voor uitgebreide uitleg klik hier voor een doorverwijzing naar de website van de Nederlandse Orde van Advocaten. 
Werkwijze

Share by: